Dzisiaj skupię się na elementarnej wiedzy, niezbędnej na potrzeby części praktycznej egzaminu prawa jazdy i nie będę wychodzić poza obszar czterech płynów eksploatacyjnych oraz sygnału dźwiękowego.
Więcej informacji na temat poszczególnych płynów eksploatacyjnych znajdziesz w kolejnych wpisach na moim blogu.

Słowem wstępu warto wspomnieć, że na omówienie sposobu sprawdzenia jednego światła oraz jednego płynu/ sygnału dźwiękowego masz ustawowo przewidziane nie więcej niż 5 min. Uważam, że jest naprawdę dużo czasu. Elementy, które masz omówić losuje program komputerowy, a w czasie jego awarii losowanie przypada Tobie, przez wybór odpowiednich kart. Pamiętaj, że co najmniej powinieneś wskazać, „gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników” sprawdzisz poziom odpowiednich płynów w pojeździe. Myślę, że skrótowo można przyjąć, że jeżeli w czasie sprawdzania odpowiesz sobie na pytania „gdzie?” i „jak?” należy to wykonać, to stworzysz odpowiedź satysfakcjonującą wszystkich.

Odbezpieczenie pokrywy silnika

Otwarcie pokrywy silnika

W każdym samochodzie podniesienie pokrywy silnika może wyglądać troszkę inaczej, ale zasada jest podobna. Ja omówię to na przykładzie pojazdu Citroen C3, który jest używany na egzaminie w WORD Łódź ot. Piotrków Trybunalski. Aby podnieść „maskę”, musisz pierw użyć dźwigni znajdującej się w okolicy słupka przednich drzwi (zdj. 1). Kolejno unieś i przytrzymaj kolejną dźwignię jedną ręką, a drugą unieś pokrywę (zdj. 2). Jeżeli nie znajdujesz jej na wyczucie, nic nie stoi na przeszkodzie, że schylisz się i dokładnie zapoznasz się z jej umiejscowieniem (w niektórych samochodach zdarza się, że jest ona naprawdę dobrze ukryta).

Zabezpieczenie pokrywy przed opadaniem

W Citroenie C3, aby „maska” nie zrobiła Tobie, albo komuś krzywdy w czasie kiedy będziesz omawiać jak sprawdzisz płyny w pojeździe, należy ją zablokować. Użyj do tego specjalnej podpórki, mieszczącej się w okolicy górnej krawędzi przedniego pasa zderzaka i przemieść ją w pozycję pokazaną na zdjęciu.

Ogólne zapoznanie się z komorą silnika

W Citroen C3, rozmieszczenie poszczególnych zbiorniczków wyrównawczych i wskaźników kontrolnych jest następujące:
1) Wlew oleju
2) Wskaźnik poziomu oleju w silniku
3) Zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego
4) Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego
5) Wlew płynu spryskiwaczy

Na egzaminie musisz zaprezentować, że będziesz potrafić samodzielnie sprawdzić poziom odpowiednich płynów eksploatacyjnych. W Piotrkowie Trybunalskim nie trzeba wykonywać tej czynności wystarczy, że opowiesz dokładnie co krok po kroku będziesz robić.

Poziom oleju w silniku

Warto powiedzieć, że poziom oleju w silniku będę sprawdzać na wyłączonym i zimnym silniku oraz gdy samochód stoi na płaskim terenie. Użyję do tego wskaźnika (element 1), wyciągnę, przetrę, włożę i wyciągnę ponownie. Zaobserwuję czy ślad oleju znajduje się pomiędzy wartościami minimum i maksimum. Wszelkie braki uzupełnię odpowiednim olejem przez wlew oleju (element 2).

Poziom płynu hamulcowego

Poziom płynu hamulcowego sprawdzę w tym zbiorniku wyrównawczym (wskaż go). Jego stan powinien znajdować się poniżej maksimum. Od egzaminatora może paść pytanie, jakim płynem uzupełnisz braki? Dobrze odpowiedzieć wtedy, że uzupełnię braki płynem hamulcowym, a jego wymagane parametry sprawdzę w książce serwisowej, albo doleję ostatnio używanego.

Poziom płynu chłodzącego

Poziom płynu chłodzącego sprawdzę w tym zbiorniczku wyrównawczym (wskaż go). Poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy minimum, a maksimum. Jak widać u mnie należałoby go trochę uzupełnić. Gdybyś potrzebował uzupełnić braki to użyj płynu chłodzącego używanego ostatnio, albo sprawdź jego wymagane parametry w książce serwisowej pojazdu.

Obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy

Element ze zdjęcia to tylko zaślepka wlewu płynu spryskiwaczy. Zbiornik jest o wiele większy i znajduje się w bocznej części przedniego zderzaka. Zwróć uwagę, że teraz polecenie brzmi „obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy”. Jeżeli masz sprawdzić czy on tam rzeczywiście jest, to można zrobić to przez uzupełnienie płynu do widzialnego poziomu lub najzwyczajniej w świecie, użyć spryskiwaczy.

Sprawdzenie sygnału dźwiękowego

Może wydawać się to troszkę dziwne, że sygnał dźwiękowy jest w kategorii płynów. Tak jest i tyle. Jeżeli trafisz go na egzaminie to bardzo ułatwione zadanie. Nie potrzebujesz wtedy otwierać pokrywy silnika, a jedynie nacisnąć i puścić środkowy element koła kierownicy. W ten sposób zaprezentujesz działanie sygnału dźwiękowego.

Zamknięcie pokrywy silnika

Wszystko zależy od sposobu mocowania i podtrzymywania „maski”, ale odnosząc się znów do pojazdu egzaminacyjnego, uważam że najlepszym sposobem będzie upuszczenie pokrywy z niewielkiej wysokości. Wtedy jest większa szansa, że zabezpieczenia zatrzasną się i „maska” nie otworzy się w czasie jazdy. Oczywiście można jeszcze spróbować docisnąć ją, jeżeli nie jesteś pewny czy zamknęła się do końca.

Mam nadzieję, że te kilka informacji pomoże Tobie sprawniej wykonywać czynności kontrolne na egzaminie oraz w życiu codziennym.

Daj znacz czy już przydała się Ci ta wiedza?